Co vlastně dnešní vědci vědí o pravěkých artefaktech, lze skutečně hovořit o umění jako takovém a proč vlastně pravěcí lidé začali své předměty kolem sebe zdobit a přetvářet? Na všechny tyto otázky se pokusí tento lektorovaný program otevřít diskuzi a následně i odpovědět na základě současných poznatků. Společné bádání doplní nejen bohatý obrazový materiál, ale také několik kvalitních kopií významných artefaktů.
Obsah programu je zaměřen především na předměty nalezené v okolí Přerova a jinde na Moravě; nezapomene ovšem zmínit i nejznámější umělecké projevy z celého světa, jako například jeskynní malby v Lascaux či v Altamiře nebo proslavenou Willendorfskou venuši. Tajuplné putování k pravěkým umělcům povede vystudovaná historička umění Jana Trtíková, která má za sebou i archeologickou praxi.
RVP:
PROGRAM ROZVÍJÍ ZNALOSTI ŽÁKŮ:
D-9-2-01p základní rozdíly ve způsobu života pravěkých a současných lidí
D-9-2-01p pravěká zvířata, způsob jejich lovu, zbraně, předměty denní potřeby a kultovní předměty
D-9-2-01 život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu
D-9-2-02 význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost
D-9-2-03 příklady archeologických kultur na našem území
ČJS-5-3-03p, ČJS-5-3-04p rozdíl mezi životem dnes a životem v dávných dobách
ČJS-5-3-03p, ČJS-5-3-04p významné události, které se vztahují k regionu a kraji
ČJS-5-3-03p, ČJS-5-3-04p nejvýznamnější kulturní, historické a přírodní památky v okolí svého bydliště
Očekávané výstupy pro gymnázia a SŠ:
- žák objasní ve shodě s aktuálními vědeckými poznatky materiální a duchovní život lidské společnosti v jednotlivých vývojových etapách pravěku; charakterizuje pojem archeologická kultura
- žák vysvětlí zásadní zlom ve vývoji lidstva v důsledku cílevědomé zemědělské a řemeslné činnosti
- žák zařadí časově a prostorově hlavní archeologické kultury pravěku