Výzkum z oblasti muzejní pedagogiky

„Muzea  mohou být neobyčejně úspěšná z hlediska zvyšování motivace k učení, v umožnění lidem objevovat a rozvíjet nové zájmy, v oživení a ve znovunabytí smyslu dříve nudného souhrnu faktů…“ (Hooper-Greenhill,  Museum and Gallery Education)

Od roku 2010 Muzeum Komenského v Přerově, p. o. nabízí v prostorách zámku výchovně vzdělávací aktivity, se kterými se na půdě škol běžně nesetkáváme. Cílem animačních programů pro děti a mládež je poznávání a výchova ve skutečné ŠKOLE HROU. K edukaci především dětských návštěvníků využíváme přitažlivé, pohodové a netradiční formy her s výukovým základem, při kterých stavíme na zážitkové pedagogice. 

V létě roku 2011 muzejní pedagožka na základě praktické činnosti Výstavního a programového oddělení Muzea Komenského v Přerově podala návrh pedagogického výzkumu v rámci tematického okruhu Animace kulturního dědictví (reflexe a tvorba modelů programové a edukační činnosti muzejní instituce), který byl přijat oborovou radou Katedry Výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Téma: Poznávací procesy dětí během muzejní edukace a způsoby jejich ovlivňování

Anotace: Výzkumné téma náleží do oblasti muzejní pedagogiky a v práci budou využity zkušenosti z muzejní edukace v Muzeu Komenského v Přerově. Cílem práce je výzkum bohaté škály výchovných a vzdělávacích aktivit, které mohou muzea nabízet jednotlivcům i různým typům návštěvnických skupin. Výzkumné otázky budou směřovat k  formulaci závěrů, obecně využitelných na půdě muzejních institucí. Během výzkumu dětských návštěvníků muzea budou aktivně vytvářeny herní situace, zacílené na prožitek, podporu fantazie a kreativity žáků. Tímto způsobem bude v kolektivech utvářeno pozitivní sociální klima umožňující hodnotově zaměřenou komunikaci uvnitř skupiny. Obsah muzejního vzdělávání bude vycházet ze specifika konkrétní paměťové kulturní instituce, na jejíž půdě se výzkum realizuje. Výzkum ověřuje hypotézu, že během muzejní edukace dochází k bohatým edukačním efektům a neformálnímu rozvíjení klíčových kompetencí.

Vezmeme-li na vědomí emocionální náboj animačních programů, uvědomíme si smyslový
a duchovní rozměr těchto aktivit“
(Horáček, Galerijní animace a zprostředkování umění)
A vzhledem k tomu, že při muzejní edukaci dochází také k ovlivňování mravních hodnot žáků
a tvorbě celoživotních názorů, je i na každém z nás hledat cestu.

 

 Za edukační pracoviště VPO                     Mgr. Kateřina Tomešková, muzejní pedagožka 


Vyhledávání

Kalendář akcí Muzeum Komenského

Ostatní akce

Přec mé srdce láskou hoří 

(8.3.2019 – 31.7.2019)
8.3.2019, 00:00:00 - 31.7.2019, 23:59:00

Výstava navazuje na výstavu Máj – Romek Hanzlík a představuje samu lásku v mnoha různých podobách, respektive její umělecké ztvárnění. V našem případě budou její různé podoby prezentovány prostřednictvím sbírkových předmětů MKP z oblasti uměleckého kovářství a výtvarného umění. K malým bonusům patří rovněž soubor zamilovaných pohlednic odeslaných svým protějškům během první třetiny 20. století (pohlednice budou doplněny citáty slavných osobností, aforismy, rčeními a příslovími).

8. března až 31. července 2019

Helfštýnská pouť 

(5.7.2019 – 7.7.2019)
5.7.2019, 10:00:00 - 7.7.2019, 17:00:00

Celodenní program plný řemesel a soutěží spojený s historickým tržištěm. Pořádá Studio Bez kliky.
Vstupné: plné: 100 Kč, snížené 60 Kč, děti do 6 let zdarma

Více na: www.bezkliky.eu

Dravci, sokoli a sovy 

(2.4.2019 – 31.10.2019)
2.4.2019, 09:00:00 - 31.10.2019, 16:00:00

sezónní výstava roku 2018